Alles draait om levenskunst

Ben je 50+? 55+ 60+? Wil je het optimale van je werk en leven maken? En zoek je een ervaren 50+ loopbaancoach? Neem dan contact met mij voor een kennismakingsgesprek.

21 januari 2020

Het 50+ brein, ouder wordende hersenen in de moderne maatschappij

Dat is de titel van het nieuwste boek van hoogleraar Sitskoorn.

In het boek beschrijft ze aan de hand van onderzoeken en voorbeelden hoe het brein in de loop van het ouder worden, verandert. Sitskoorn laat vooral ook zien dat onze hersenen steeds in verandering blijven. Al hoewel sommige vaardigheden afnemen, nemen andere vermogens juist toe. Er is een mix van voor- en achteruitgang. Daar spelen genetische en omgevingsfactoren een rol in. En wat je zelf doet en laat heeft ook (grote) invloed. Achter in het boek geeft Sitskoorn ‘de schijf van vijf voor vitaal ouder worden’. Het grappige is dat die schijf van vijf ook geldt voor jonge mensen. Maar in die levensfase zijn sommige onderwerpen nog vanzelf sprekend. Bij het ouder worden neemt de vanzelfsprekendheid blijkbaar af… Daarom ‘de schijf van vijf’:

Verrijk je omgeving

Doe vaak nieuwe dingen. Want nieuwe dingen doen zorgt voor vernieuwing en versterking in je hersenen. Nieuwe ervaringen en nieuwe kennis geeft je brein een boost. Het kan om kleine veranderingen of grote vernieuwingen gaan. Van een boek lezen over een voor jou onbekend onderwerp, een nieuw spel leren, een andere sport uitproberen, een nieuwe tentoonstelling bezoeken, ander werk gaan doen, een nieuwe baan in een nieuw bedrijf zoeken… alles wat anders is helpt je brein om vitaal te blijven.

Blijf stevig bewegen

Bewegen is gezond voor lijf, leden en brein. Zorg er ook regelmatig voor dat je lijf en dus je hart even extra moeten werken. Ook dat helpt je brein om vitaal te blijven. We weten al van ander onderzoek dat bewegen (wandelen, hardlopen) helpt bij somberte/depressie. Ons lijf is gemaakt om te bewegen. Blijf dat dus vaak genoeg doen.

Goede contacten

Mensen zijn groepswezens. We willen bij andere mensen horen en van betekenis blijven voor anderen. Dat verandert niet met het ouder worden. Door samen te werken in een fijn team, door zinvol vrijwilligerswerk te doen, door samen met (nieuwe) andere mensen nieuwe dingen te doen blijf je actief en betrokken. Dat geeft je een goed gevoel over jezelf. En ook dat helpt je brein om vitaal te blijven.

Eet gezond

Er zijn ongelooflijk veel onderzoeken over ‘voeding en gezondheid’. Vette vis, zwarte en groene thee, blauwe bessen, havermout, veel groente, 2 stuks fruit… De schijf van vijf van het voedingscentrum geldt ook voor ouderen. https://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf.aspx

Voorkomen is beter dan...

Rook je nog steeds? Dan wordt het nu toch wel echt tijd om te stoppen. Niet roken, weinig stress, geen tot weinig alcohol en genoeg slapen. Niet doen alsof je nog 20 bent. Herken je ze? Ik ook. Je komt ze in elk tijdschrift over gezondheid tegen. Dus. Wat let je nog? Op naar gezond 90 jaar worden.

Wil je meer weten?

Lees het boek van Sitskoorn.

Lees het interview met Sitskoorn op de site van nemokennislink.

Zin in een ontspannende manier van leren? Kijk dan naar deze NTR uitzending van ‘de oudjes tegen je jonkies’. Leerzaam en leuk. Goed voor je brein dus. NTR aflevering ‘de jonkies tegen de oudjes’

Zoek je een loopbaancoach die jou kan helpen bij het verrijken van je werk? Neem dan contact op met mij via w.janssen@dekunstvananders.nl


12 oktober 2019
Levenskunst!

Waar draait het eigenlijk in het leven om? Hoe ga je om met alle leuke maar ook met alle zware, moeilijke gebeurtenissen in je leven?

Filosofen in de Griekse oudheid dachten hier al over na en schreven er boeken over. Seneca is hier een goed voorbeeld van.

Tegenwoordig is je leven op een goede manier leven, ook het terrein van psychologen. Waar de traditionele psychologie zich bezig houdt met psychische problemen, houdt de positieve psychologie zich bezig met het levensgeluk en met de levenskunst.

Hoogleraar Westerhof schreef er een boek over: 'de psychologie van de levenskunst'.

Een paar adviezen van zijn hand

  • Heb dagelijks aandacht voor wat wel goed gaat. Voel en geniet daarvan. Zie ook de positieve kanten van het ouder worden zoals het hebben van meer levenservaring en het beter kunnen omgaan met de ingewikkelde dingen van het leven. Niemands leven verloopt vlekkeloos. Het dus belangrijk om oog te hebben en houden voor al het kleine en grote moois in het leven. En te leren dealen met alle naars in het leven.

  • Accepteer het leven zoals het zich voor doet. Ook als er veranderingen - zoals ouder worden - optreden. Door je te verzetten, wordt je niet jonger!. Terwijl je er wel ongezonder en ongelukkiger van wordt vanwege de stress die het verzet je oplevert. Stop moeilijke verdrietige dingen niet weg. Oefen in het accepteren/ aanvaarden van de situatie zoals die is en ook in het aanvaarden en accepteren van de gevoelens die je bij die situatie hebt. Juist vanuit die aanvaarding kun je weer verder met je leven. Accepteren en aanvaarden is een actief proces waarin je de situatie onder ogen ziet, ziet wat het je doet en zoekt naar mogelijkheden om dat wat je waardevol vindt op andere manieren vorm te geven. In die zin geven nare, moeilijke, verdrietige gebeurtenissen je inzichten in wat er voor jou werkelijk toe doet... Zo dat je gaat nadenken hoe je die dingen toch nog op jouw manier en binnen jouw mogelijkheden, vorm kunt geven. Door ook oog te houden voor wat je nog wel hebt, nog wel kunt en voor wat je wel ten deel valt blijf je in balans tussen de mooie en nare dingen in het leven.

  • Blijf zoeken naar mogelijkheden om zinvol en betekenisvol bezig te zijn. De mooie kanten van de wereld worden gemaakt door alle kleine - en vaak onzichtbare - positieve daden van ons gewone mensen.

  • Blijf oefenen en daarmee groeien in het omgaan met alle hindernissen in het leven. Blijf oefenen en daarmee groeien in oog en oor houden voor alle kleine en grote mooie dingen in het leven.

  • Maak een lijst van alle mooie, goede dingen. Van alle momenten waarop je je kracht, je laatste restje moed, je wens om er iets van te maken hebt ingezet en dat het iets goeds opleverde. Van alle dingen waar je tevreden of trots op bent. Beschrijf ze uitgebreid zodat je ze kunt lezen als je het even allemaal niet meer weet of ziet zitten. Niet om het moeilijke en nare weg te poetsen maar om te zien dat ondanks dat allemaal je toch in staat bent om je eigen leven zo zinvol, interessant en mooi mogelijk te maken.

Mijn schoonvader ( 88 jaar en sinds 3 jaar in een rolstoel vanwege een herseninfarct) is hier een kei in. Toen ik hem laatst vroeg welke adviezen hij had voor mensen die in zijn situatie terecht kwamen zei hij:

1. Blijf niet hangen in het verleden. Natuurlijk is het leuk om af en toe mooie herinneringen op te halen maar je kunt het verleden niet terug halen.

2. Doen. Doe wat je wel kunt. Blijf zoveel mogelijk bezig. Geniet van alles wat er nog wel is.

Een vervolg: geld, levenskunst en geluk

Ap Dijksterhuis is psycholoog en doet veel onderzoek naar levenskunst en naar geluk. Als 60+er, weet je al veel beter wat je gelukkig maakt. Toch? Wat maakt jou gelukkig? Speelt geld daarin een belangrijke rol?

Ap Dijksterhuis heeft onderzocht wat de relatie is tussen geld en geluk. Levenskunst blijkt er een belangrijke rol in te spelen. Want wat blijkt uit zijn onderzoek? Geld maakt wel gelukkig!

Maar, en dit wist je als vijfenvijftig plusser natuurlijk al: geld maakt niet gelukkig als je het vooral inzet om materiele dingen aan te schaffen. Een grotere auto, een groter huis, nieuwe kleding, een duurdere mobiel maakt niet gelukkiger. Want als je dat nieuwe ding hebt, begint je hoofd een paar dagen later al weer te zeuren over iets anders nieuws... Want bij dat nieuwe huis horen nieuwe meubels. En bij een nieuwe broek, passen je oude schoenen niet meer. En als je langs de boekhandel loopt, wil je toch die nieuwste bestselller.

Waar kun je geld beter voor gebruiken?

Uit het onderzoek van Ap Dijksterhuis blijkt dat je het geld beter kunt gebruiken 1. om tijd te kopen, 2. om (nieuwe) ervaringen op te doen en 3. aan het geluk van anderen. Besteed je geld dus niet aan materiele dingen, tenzij ze je tijd besparen.

Ervaringen geven voorpret, pret tijdens en ook nog eens napret. Je kunt er over vertellen, je kunt een fijne ervaring herbeleven. Je hebt er dus lange tijd plezier van. Vrije tijd geeft ontspanning en rust. Bovendien heb je in je vrije tijd, de kans om te doen waar je op dat moment zin in hebt. Prop dus ook je vrije tijd niet vol, zo hou je uren over je vrij kunt beschikken. Als je geld gebruikt om een ander een plezier te doen, geeft jou dat ook een goed gevoel. MAAR: voor dit laatste geldt dat dit alleen zo werkt als je van harte geeft, zonder er iets (bedankjes!) voor terug te verwachten. Want dan wordt het een status ding. En alles wat te maken heeft met status, met jezelf vergelijken met anderen, maakt je al heel snel ongelukkiger. Statuszaken en materiele zaken lijken in dat opzicht op elkaar.

PS.

Ap Dijksterhuis schreef er een boek over: Maakt geld gelukkig?

PS 2

Natuurlijk heb je allereerst geld nodig voor je basisvoorzieningen: een dak boven je hoofd, eten & drinken, gezondheidszorg. Het onderzoek van Dijksterhuis gaat vooral over het geld wat overblijft, na besteding aan deze primaire behoeften.