50-plus loopbaancoaching – 50-plus sollicitatie coaching – 50-plus coaching bij werkvragen

Cv en LinkedIn: jouw digitale en papieren zichtbaarheid

Ben je op zoek naar een andere baan?
Wil je ook in de toekomst leuk, interessant, passend werk?

Dan moet (😊) je zorgen voor blijvende en interessante zichtbaarheid.


De drie belangrijkste manieren voor blijvende zichtbaarheid

  1. De mensen die jou goed kennen en mogen, zijn ook je ambassadeurs. Als zij een vraag krijgen: ‘ken jij iemand die………’, dan moeten ze bij de juiste vraag aan jou denken. Dat betekent dat mensen moeten weten wat jij precies voor werk doet, waar je talenten liggen, wat je leuk vindt om te doen. En dat je andere mensen helpt bij hun vragen. Mensen moeten je kennen, sympathiek vinden, vertrouwen en moeten je willen helpen.

  2. LinkedIn. Als platform om meer mensen uit je vakgebied en regio te kennen. Om je zichtbaarheid te vergroten voor recruiters en HR mensen. Want vergeet niet dat heel veel banen nooit op Indeed of een ander platform verschijnen. Die worden via via ingevuld. Bovendien heb je op LinkedIn veel meer ruimte om jezelf zichtbaar te maken dan je in een sollicitatiebrief of cv hebt.

  3. En als je al eens wil solliciteren, heb je een goed cv nodig.Een cv dat aansluit op je LinkedInprofiel.


Mijn tips om te blijven te zorgen voor een goed cv en goed LinkedIn

  1. Je maakt bij iedereen altijd een eerste indruk. Het ‘beeld’ is daarbij – niet te onderschatten – belangrijk. Want dat beeld roept een gevoel op. Eerste indrukken gaan over: aardig of niet aardig, betrouwbaar of niet betrouwbaar. Zorg dus voor een bij jou passend, goed plaatje. Maak een mooi format voor je cv met wat steunkleuren en een goede overzichtelijke opbouw. Zorg voor een goede foto die een positief eerste gevoel oproept. En ook LinkedIn biedt je tal van mogelijkheden om filmpjes, foto’s, tekeningen, logo’s toe te voegen. Doe dat. Zo zorg je er voor dat je bij anderen het gewenste gevoel oproept.

  2. In recruitment wordt steeds meer gezocht met behulp van technologie. Een programma zoekt dan door de cv’s, de LinkedInprofielen, de sollicitatiebrieven naar bepaalde termen. Zorg er dus voor dat je weet welke termen belangrijk zijn in jouw vakgebied en in jouw werkwereld en verwerk die zoektermen in je LinkedIn profiel en je cv.

  3. Elk mens is meer dan zijn werk. Maak jezelf dus ook als mens zichtbaar. Wat vind je naast je werk ook interessant en leuk om te doen? Waar loop je warm voor? Wat doe je graag in je vrije tijd? Duurzaamheid, maatschappelijke betrokkenheid, sociaal ondernemen lijken steeds belangrijker te worden. Laat dus op LinkedIn zien wat jouw bijdrage op dat gebied is.

  4. Als je 50-plus bent, heb je al heel wat werkervaring. Op LinkedIn kun je dat allemaal kwijt. Maar op je cv hoeft dat niet. Werkgevers kijken vooral naar de laatste 5 tot 10 jaar werkervaring. Naar je recente kennis en kunde dus. De rest is achterhaald en verouderd. Je cv is dus ook niet langer dan 2 pagina's.

  5. Een cv bevat een recente foto, een korte omschrijving van jou als persoon en liefst een aanbeveling van een relevante andere persoon. En let ook nog even op jargon of afkortingen. Jargon is handig als het een zoekterm is. Anders niet. Afkortingen lezen niet prettig dus gewoon voluit schrijven. Zorg voor een prettig leesbare opmaak met witregels, overzicht, korte teksten die puntsgewijs (bullets) vertellen wat jij gedaan hebt en kunt.

  6. STAR...: Situatie - (mijn) taak - (mijn) acties - (mijn) resultaten. STAR wordt door recruiters en HR mensen gebruikt in het solliciatie gesprek om je te 'ondervragen' over je recente en relevante ervaring. Het helpt dus als je belangrijke projecten of taken in STAR op je cv vermeldt.


Zoek je een ervaren loopbaancoach die jou helpt bij je loopbaan, sollicitatie of werkvragen? Neem dan contact op met mij.


50-plus loopbaancoaching – 50-plus sollicitatie coaching – 50-plus coaching bij werkvragen