Je zelf kort, kernachtig, krachtig presenteren. Non-verbaal en verbaal. Zodat je een goede eerste indruk maakt. Daar draait het om in de elevator pitch.

55+ loopbaancoaching en de elevator pitch.

Hoe ouder je wordt, hoe meer werkervaring en levenservaring je hebt, hoe meer je te vertellen hebt.

Juist dan vinden mensen het vaak lastig om een goed, kernachtig en krachtig verhaal over zichzelf te presenteren.

Dit blog gaat over het maken van zo'n verhaal; ook wel de elevator pitch genoemd.

In 7 stappen naar een krachtige persoonlijke presentatie

Of we het nu willen of niet, tegenwoordig draait alles om beleving. Iets of iemand moet een goed gevoel oproepen. En dankzij alle mooie nieuwe technieken, kun je steeds meer doen om mensen een beleving - en bij voorkeur een onverwachte positieve beleving - mee te geven.

Kijk naar games, naar nieuwe attracties bij de Efteling, naar restaurants.... en je ziet het: alles draait om dat goede gevoel. Om mensen te verrassen bedenken ondernemingen, verkopers en marketeers dan ook steeds weer nieuwe dingen.

Bij het zoeken naar werk, naar opdrachten, naar een baan is dat net zo. Feitelijk biedt je jezelf als 'product' aan op de arbeidsmarkt. En dus moet je steeds zoeken naar mogelijkheden om jezelf zo goed mogelijk te presenteren en verkopen.

De aanpak van de elevator pitch is er daar een van. Het principe achter de elevator pitch is dat je in korte tijd (30 tot 60 seconden) jezelf zo presenteert dat de ander zin heeft om met jou een wat uitgebreider gesprek te voeren.

Om een goede presentatie van jezelf te maken vind je hieronder zeven tips

1. Jouw doel

De eerste vraag is altijd: wat wil je in dit gesprek, met deze persoon bereiken. Natuurlijk is je uiteindelijke doel meer, ander werk. Maar het is zelden zo, dat de persoon die je op dat moment spreekt je daar precies aan kan helpen. Mensen kunnen je vaak wel verder helpen bijvoorbeeld door je te introduceren in hun netwerk. Of je meer informatie over een bedrijf te geven. Of over een vak, een baan, een rol, een opleiding.

2. Met wie

Daarvoor moet je dus weten met wie je een gesprek voert. Hoe beter je dat weet, hoe beter je jouw verhaal kunt laten aansluiten bij de ander. Weet je dat niet? Laat de ander zich dan eerst introduceren aan jou. Dan kun je daarna jouw verhaal wat beter laten aansluiten.

3. Waar is de ander in geïnteresseerd?

Als je vooraf weet met wie je een gesprek gaat voeren, kun je natuurlijk informatie van de ander op internet opzoeken. Bij onverwachte ontmoetingen probeer je met geïnteresseerde vragen de ander zo snel mogelijk te leren kennen. Zo kun je kijken ‘kan ik de ander misschien ergens mee helpen? ‘. Daarmee creëer je immers een band. Bovendien is het leuk om een ander te kunnen helpen. Vervolgens kun je jouw eigen persoonlijke pitch laten aansluiten bij het verhaal van de ander.

4. Jouw verhaal

Natuurlijk moet je verhaal een aantal feitelijkheden bevatten.

  • Ik ben……….

  • Ik zoek ……….

  • Waar ik – in dat werk – goed in ben………..

  • Liefst met een kort concreet voorbeeld…….

  • Zou je me kunnen helpen ……….

Wat slim is om te doen:

  • Zelf energie en enthousiasme uitstralen. Want als jij al niet in je verhaal gelooft, waarom zou de ander het dan doen!

  • Gebruik beeldspraak | metaforen. Ben je een regelneef, een spin in het web, een pitbull met melktandjes, een speurneus, een geboren docent…. Beeldspraak heeft als voordeel dat het beleving oproept waardoor jouw pitch beter in het geheugen blijft hangen. Omdat het niet altijd gemakkelijk is om voor jezelf in je werk een goede beeldspraak | metafoor te bedenken, is het handig om het aan mensen uit je directe werkomgeving te vragen. De vraag die je kunt stellen is: 'hoe zou jij mij typeren in mijn werk?'

5. call to action

Probeer af te sluiten met een zo concreet mogelijke vraag aan je gesprekspartner. Denk aan vragen als: ken jij iemand die….; ken je een bedrijf dat…..; zou jij mij……..

Vraag of je een LinkedIn verzoek mag sturen zodat je elkaar over en weer op de hoogte kunt houden. Of elkaar over en weer kunt helpen als dat nodig is.

En bedank de ander voor de kennismaking.

6. variëren moet

Als je bovenstaande punten gelezen hebt dan snap je ‘m al. Het is belangrijk om te kunnen variëren in je persoonlijke presentatie. Een andere vraag, een ander voorbeeld, een andere beeldspraak zorgen ervoor dat je jouw pitch zo goed mogelijk laat aansluiten. En het zorgt ervoor dat het geen standaard riedeltje wordt dat je opdreunt.

Bovendien zorgt variatie ervoor dat je meer informatie over jezelf, je kwaliteiten, ervaringen, werk/loopbaan wensen enzovoorts, paraat hebt. Dat zorgt er voor dat een vervolggesprek soepeler loopt.

7. oefenen moet

Door je persoonlijke pitch meerdere keren hardop uit te spreken, merk je dat het verhaal steeds soepeler gaat lopen. Gesproken taal en geschreven taal hebben een andere dynamiek. Hardop uitspreken zorgt er ook voor dat de pitch echt jouw verhaal gaat worden. En pas als het echt jouw verhaal is, wordt het geloofwaardig.

Ben je op zoek naar loopbaancoaching of sollicitatiebegeleiding?

Neem dan - voor een gratis kennismakingsgesprek - contact op met ons via de contactgegevens hieronder.